Reidar Skotgård

Det var en trist melding å få at Reidar Skotgård var gått bort etter lengre tids sykdom. Han ble 83 år gammel.

Reidar hadde maritim utdanning og seilte i mange år i utenriksfart som styrmann og skipsfører. Han forlot etter hvert sjøen, men fortsatte sin maritime karriere i land med mange år som innkjøpssjef i Helmer Staubo & Co. I denne perioden var han også i en periode rederiets representant i Brasil i forbindelse med boreskipet Pelerins leteboring der nede. Senere ble han maritim personalsjef i Fearnley & Eger, og etter det i Red Band AS.

Reidar og familien bodde i alle år i Nittedal. Med sitt store engasjement for politikk ble han en sentral person i Nittedal Høyre, og i 1980 ble han ordfører i Nittedal. Han ble gruppeleder i fylkestinget samtidig som han var varamann til Stortinget fra 1990–1993.

Til Oslo Sjømannsforening kom han i 1973. Han markerte seg snart som et aktivt medlem, og var foreningens formann to ganger, sist gang 2017/18. Han gjorde også en betydelig innsats som formann i Sjømannsforeningenes Landsforbund og som styreleder i Oslo Maritime Stiftelse. I 2005 ble han valgt til Æresmedlem i Oslo Sjømannsforening.

Det blir et tomrom i vår forening etter Reidars bortgang. Han var en rakrygget person, faglig sterk, og ikke minst positiv og hyggelig med en spøk og en latter som alltid lå på lur. Vi sitter alle igjen med bare gode minner, og Reidar vil bli dypt savnet.

Jan Erik Øverbye

Christian L'orange