Norsk Maritimt Museum
Initiativtager var formann i Sjømannsforeningen, skipsfører og forsikringsdirektør Christian Eitrem. Han fikk sikret foreningen en stand ved Skarpsno un der verdensutstillingen der han kunne demonstrere for hele verden, hva et sjøfartsmuseum ville bety for sjøfartslandet Norge. Han la vekt på sjømennenes betydning ved oppbyggingen av den unge, selvstendige nasjonen.
Offisiell forslagsstiller var Sjømannsforeningen Fellesforening (nå Sjømannsforeningenes Landsforbund) , men Kristiania Sjømandsforening var initiativtaker og talerør for saken.Christian Eitrem tok sikte på å overbevise Kristiania Kommunestyre at byen sårt trengte et sjøfartsmuseum for å bevise sjøfartens store betydning for den unge nasjonens fremgang. Lunkenhet fra kommunens side virket mot sin hensikt. Den inspirerte Eitrem og hans meningsfeller til sterkere innsats. Hans entusiasme spredte seg også til rederkretser, hvilket resulterte i et generøst gavebeløp, stort nok til å kjøpe området ved Frammuseet, der Norsk Sjøfartsmuseum senere ble bygget.
At det skulle bli så problematisk og ta så lang tid å realisere byggeplanene, var det nok ingen som hadde drømt om. Norsk Sjøfartsmuseum fikk midlertidig opphold i den såkalte «Generalgården» som tilhørte Norsk Folkemuseum. Gården var ikke hensiktsmessig og heller ikke på langt nær stor nok som bevaringssted for Norsk Sjøfartsmuseums økende samling av museumsklenodier.
«Generalgården» ble tilholdssted for Norsk Sjøfartsmuseum i ca. 20 år, og hele tiden slet direktør Kristian Kielland med en elendig økonomi. Han ble i 1956 avløst av konservator Svein Molaug, som fra første stund var full av entusiasme og arbeidslyst og viste en jernhård vilje til å skjære igjennom vanskeligheter.Og så en dag slo skipsreder Per Meyer neven i bordet, og inni neven var en sjekk på 4 millioner kroner, et beløp stort nok til å sette i gang med byggeplanene ved Bygdøynes.
Skipsreder Meyers millioner var ikke på langt nær nok, selvfølgelig. Byggeplanene måtte realiseres etappevis, med restaurant «Najaden» og den store festsalen som første byggetrinn. Noen år senere fulgte Båthallen, som var en fin begynnelse til et prektig sjøfartsmuseum, og med årene ble Norsk Sjøfartsmuseum bygget ut i sin nåværende vakre og rasjonelle form. Den gir ikke alene muligheter til å bevare og stille ut den voksende mengde av museumsklenodier, men gjør det mulig å arrangere aktuelle utstillinger, med en utstrakt foredragsvirksomhet og festlige arrangementer.
Norsk Sjøfartsmuseum er blitt et meget populært og lærerikt sted å besøke for både nordmenn og utlendinger.
Økonomien har jo bedret seg med årene, og Norsk Sjøfartsmuseum er i dag mottaker av offisiell støtte fra myndighetenes side, men ikke nok til å fungere som et effektivt sjøfartsmuseum for blant annet en strøm av turister fra hele verden. Museets stab må fremdeles arbeide hardt og effektivt for å få endene til å møtes, men utbyggingen, i henhold til byggeplanene, er likevel på det nærmeste effektuert.
Etter mange års entusiastisk innsats gikk Svein Molaug i 1985 over i pensjonistenes rekker og overlot ledelsen av museet til direktør Bård Kolltveit, et arbeidsjern, full av ideer, en enorm berikelse for Norsk Sjøfartsmuseum. Han har, som nestkommanderende på museumssiden, fått med seg kunnskapsrike konservator Johan Kloster, som både hadde navigatørutdannelse og fartstid som overstyrmann før han fikk akademisk utdannelse ved universitetet som gjorde ham kvalifisert for konservatorjobben ved Norsk Sjøfartsmuseum. Han er også kvalifisert dykker, hvilket har ført til bergingen av mange museumsklenodier som ellers ville blitt liggende på havets bunn til evig tid. På den økonomiske siden har Kolltveit også fått en fagmann, nemlig økonomidirektør Gunnar Dahl. Ellers har Norsk Sjøfartsmuseum nå sikret seg en adekvat museumsstab av eksperter.
Nåværende representant for Oslo Sjømannsforening i styret er sjøkaptein Conrad Rye-Holmboe.
En interessant tilvekst til Norsk Sjøfartsmuseum er hjembringelsen av polarskuten «GJØA». Den ble i sin tid ført av Roald Amundsen og var første skute gjennom Nordvestpassasjen.Den hadde i over et halvt hundre år ligget i Golden Gate Park i San Francisco og var i ferd med å gå i oppløsning da skuten ble reddet fra fullstendig forfall av en gruppe norske shippingfolk, først og fremst Oslo Sjømannsforenings representant i styret til Norsk Sjøfartsmuseum, sjøkaptein og direktør Wilh. Eitrem. Han var sønn av den før omtalte Christian Eitrem, hvis navn er gått over i historien som initiativtaker til å reise Norsk Sjøfartsmuseum. Han har forøvrig satt spor etter seg ved en praktfull gave fra familien Eitrem til festsalen i Kronprinsensgate 1. Det er et meget verdifullt maleri av en seilskute under fulle seil.
Oslo Sjømannsforening er også med årene blitt meget stolt av sin «datter» nr. 2, Norsk Sjøfartsmuseum.I forbindelse med bergingen av polarskuten «GJØA» som museumsfartøy for Norsk Sjøfartsmuseum, må også nevnes at sjøkaptein Per Henrik Andreassen, som senere ble meget aktiv og ryddig sekretær i Oslo Sjømannsforening og bestyrer av Kronprinsensgate 1, på tidspunktet for hjemsendelsen av «GJØA» var Port Captain for Fred. Olsen i SanFrancisco. Som sådan tok han meget aktivt del i prosjektet med å få polarskuten hjemsendt, og han var i den forbindelse Wilh. Eitrems «høyre hånd» i San Francisco. Nok et bevis for at Oslo Sjømannsfcrening har deltatt meget aktivt i å etablere det meget fine museumsmiljøet ute på Bygdøynes.
Wilhelm Eitrem’s sønn, Christian Eitrem, her foreviget sammen med skutemaleriet. Også han holder tradisjonene overfor Oslo Sjømannsforening vedlike gjennom interesser og medlemsskap.
Den 1. januar 2010 endret museet navn fra Norsk Sjøfartsmuseum til Norsk Maritimt Museum og i 2015 ble det en del av stiftelsen Norsk Folkemuseum.
- 17. mai i OSF selskapslokaler
- Kransenedleggelse på Bygdøynes
- Ivar Olsen er tilbake som formann.
- Generalforsamling 10. april.2024
- Hva finner vi i Maritim Logg?
- Smak på Odfjell viner
- Kjære medlemmer, godt nytt år!
- Hedret falne norske krigsseilere
- Hva vet du om Oslo Sjømannsforenings Stiftelse?
- Fra fiskerinasjon til Energi og offshore teknologi
- Sjøfolkenes Minnedag i Drammen.
- Høsten er her igjen!
- Oslo havnelangs-årets morsomste dag
- Krigsfilmen "KONVOI"
- D/S Hestmanden besøker Oslo
- 17. Mai i OSF
- Kransenedleggelse 8. mai
- Ny sekretær/gårdsbestyrer i OSF
- Minneord - Christian L`orange
- Stiftelsemiddagen 2022-Formannens tale
- Solnedgang på Oslo havn
- Formannens side
- MS "Ragnvald Jarl"
- Nye æresmedlemmer i OSF
- Christian L'orange - En frivillig utenom det vanlige
- Ny formann i Oslo Sjømannsforening
- Generalforsamlingen 2022
- 17. mai i OSF
- Jubileumsmiddag under Stjernekuppelen
- Oslo Sjømannsforening-en faglig og sosial maritim institusjon i byen gjennom 175 år
- "Under stjernekuppelen"
- Norsk Maritimt Museum
- Sjømannskolen i Ekebergåsen
- OSF har fått "Blått skilt"
- Seilas under stjernekuppelen
- Hjertestarter
- Jubileumscruise med Color Fantasy
- Fra Krigsseilerregisteret
- Havet- Vår arbeidsplass i 150 år
- OSF 150år- i motvind og medvind
- OSF 150år-Sjømannsforeningens fødested
- Generalforsamlingen 2021
- "Christian Radich" kjæledegge for Oslo Sjømannsforening
- Flagget-vårt samlingssymbol
- Sjøstøvler i kunstnernes blomsterbed
- En norsk sjømanns opplevelser på Kina -kysten 1937-38. av Arne Hartmark
- Informasjon fra formannen
- Ledig stilling som regnskapsmedarbeider
- Stuerten er tilbake ved roret
- Jan Erik Øverbye utnevnt til æresmedlem
- Generalforsamlingen 2020
- M/S «Templar» forlis 1. mai 1965
- Around Cape Horn
- Turid slutter på kontoret
- Hilsen fra Styret
- Velferden
- Norsk Maritimt Museum
- Tur til Kiel
- «Gullgutt» Finn Koren
- Ivar Olsen utnevnt til æresmedlem
- Ny styreleder i OSF
- Generalforsamling 2019
- Boklansering
- Sjømannskoret I Gamle Logen
- Foredrag 1.halvår 2019
- Nok et år har passert!
- Drammen Sjømannsforening 175 år
- Stiftelsesmiddagen 2018
- Foredrag onsdag 17. oktober 2018
- Kulturminnedagene i Drammen 2018
- 2-døgns Cruise til Kiel
- Nytt fra foreningen
- "Bacalao-tur" til Tønsberg
- Reker og hvitvin i OSF
- Reisebrev fra Koster
- 17. mai i OSF
- Bygdøy 8. mai 2018
- Ny styreleder i OSF
- Sommerfest i OSF
- Generalforsamlingen 2018
- Tur til Strømstad og Kosterøyene
- Røkt kolje på menyen
- Baren åpner kl. 15.00
- Møte i Arkivet
- Stiftelsesmiddagen 2017
- Hvem var Køla-Pålsen?
- 2018
- Kjære medlemmer
- Thor Gotaas om Ørkenen SUR
- Otto Sverdrup, Norges mest kjente sjøkaptein
- Historie fra Otto Hansen
- Plimsollmerket
- Open House 17. mai
- Minnehøytidligheten ved Krigseilermonumentet 8. mai
- Generalforsamlingen i OSF 2017.
- Sjømannsfondet av 1918
- Gunnar Jermann om sin bok
- Jubileumsmiddag
- På tur med "Color Fantasy"
- Foreningen fyller 170 år
- Festsalen ble pusset opp i sommer
- Norges største containerterminal
- Mogens Thorsen
- 17.mai talen 2016
- Egil Henriksen ble Æresmedlem