M/S «Templar» forlis 1. mai 1965

av Christian Fredrik L’orange.Templar.jpg

 M/S " Templar" på prøvetur i Oslofjorden i mai 1962.

 

Overfarten fra Japan til Peru.

Jeg var med skipet fra Japan til San Nicolas i Peru i forbindelse med overgang til nytt driftmønster. Planen var å reise hjem fra Peru etter endt oppdrag. 

Lasting 

Skipet lastet «iron or pellets» og var ferdiglastet om kvelden 30. april. Litt over midnatt ble jeg vekket på hotellet med følgende beskjed: m/s «Templar» hadde gått på grunn.

Havariet

Jeg reiste straks ned på havnekontoret. Havnekapteinen viste seg å være norsk, kaptein Blindheim og han var til stor hjelp for meg under oppholdet i Peru.

Vi tenkte først og fremst å få tak i et fartøy for å trekke «Templar» av grunn. Et amerikansk skip, «C.J.  Christensen» ble kontaktet og gikk fra kai for assistanse. Det viste seg raskt at bergingsforsøket var for risikabelt og forsøket ble avsluttet.

Kaptein, overstyrmann, maskinsjef og telegrafist ble om bord på «Templar» mens resten av mannskapet gikk i en av livbåtene som ble liggende langs siden. Etter en tid ble situasjonen meget dramatisk og man forstod at skipet ville brekke. Maskinrommet var fylt med sjøvann og etter kort tid brakk «Templar» i forkant av overbygget. Overstyrmann, maskinsjef og telegrafist hoppet i sjøen fra brovingen. Kapteinen var på vei ned for å hente nødvendige papirer, men rakk ikke ut og ble drept av en dør som ble slått inn på grunn av vanntrykket.

 Informasjon til Wilh. Wilhelmsen.

Det var ikke mulig å ringe hjem og gikk derfor ombord i et svensk fartøy som lå og lastet. Forklarte situasjonen og ba om at lasting ble stoppet og antenne rigget opp for å sende en kort informasjon om skipet og at kapteinen var savnet.

 Sjøforklaring

Kontaktet konsulatet i Lima for å tilrettelegge sjøforklaring å få tak i et fly fra San Nicolas til Lima for hjemsendelse av mannskapet.

Sjøforklaringen gikk greit og ekkoloddpapiret, som heldigvis var tatt vare på, viste tydelig at skipet hadde gått på en grunne som ikke var anmerket i kartet.

 Mine oppgaver i forbindelse med forliset.

Kontaktet marinen i Peru for å få tak i dykkere og håpet at det kunne gjøres i forbindelse med en øvelse. Det ble imidlertid meget kostbart og ble kansellert.

Kontaktet konsulatet om råd og Herman Watzinger (kjent fra Kon-Tiki ekspedisjonen) og bosatt i Lima fra 1950 som leder for fikk fiskeriprosjekter. Han etablerte kontakt med to dykkere. Det var cirka 25 meter ned til til overbygget på «Templar». Ved hjelp av et motordrevet luftaggregat og slanger i munnen gikk dykkere ned til vraket og fant kapteinen etter en tid.         

 Begravelsen

Det viste seg at det ikke var mulig å få kaptein hjem. Det var heller ikke mulig å foreta kremasjon. Det ble begravelse og kirkegården lå pent til på en skråning som vendte mot Stillehavet. En verdig seremoni.

 Ærklæring om «Total loss».

Fremdeles var det ikke mulig å få opprettet en skikkelig telefonkontakt med rederiet. Via diverse kontakter kom en surveyor fra «Unitas» til Peru og foretok de nødvendige formaliteter.

 Hjemkomst.

Etter ca. 3 uker var jeg hjemme og min kone og jeg besøkte enken og beskrev hendelsen så godt det lot seg gjøre.

 Konklusjon.

Senere på året var jeg ombord i et annet Wilh. Wilhelmsen skip på reise gjennom Middelhavet og fikk tilfeldigvis øye på et skip i horisonten som lignet «C.J Christensen». Kontaktet skipet med morselampe og ba de ta kontakt via radio. Det viste seg at skipet var det samme som gjorde forsøk på å trekke  «Templar» av grunn. Overstyrmann den gangen var nå kaptein og bekreftet at grunnen ikke var avmerket på kartet.

Grunnen er nå avmerket på kartet og navnet er «TEMPLAR ROCK».

 Mine erfaringer.

Den gang var jeg en ung mann på 32 år og hendelsen gav meg en livserfaring som jeg hadde nytte av siden i livet, selv om havariet var dramatisk og hadde en meget trist avslutting.

 Det viser at en norsk kaptein er siste mann som forlater sitt fartøy. Denne gang ville imidlertid skjebnen at han gikk ned med sitt skip.

       

M/S Templar

Kallesignal:JXRF

Reder: Wilhelmsen,Wilh.,Tønsberg

Hjemmehavn: Tønsberg

Mål: Lengde:523.8' Bredde:69.4' Dypgang:40.9' Tonnasje: Brutto: 12.153. Netto: 6.643. Dødvekt: 18.780

Verft: Aker Mek. Verksted. Levert mai 1962. Byggenummer :524 Motortype: B&W, BHK 8390.Fart: 15 knop.