M/S «Templar» forlis 1. mai 1965
av Christian Fredrik L’orange.
M/S " Templar" på prøvetur i Oslofjorden i mai 1962.
Overfarten fra Japan til Peru.
Jeg var med skipet fra Japan til San Nicolas i Peru i forbindelse med overgang til nytt driftmønster. Planen var å reise hjem fra Peru etter endt oppdrag.
Lasting
Skipet lastet «iron or pellets» og var ferdiglastet om kvelden 30. april. Litt over midnatt ble jeg vekket på hotellet med følgende beskjed: m/s «Templar» hadde gått på grunn.
Havariet
Jeg reiste straks ned på havnekontoret. Havnekapteinen viste seg å være norsk, kaptein Blindheim og han var til stor hjelp for meg under oppholdet i Peru.
Vi tenkte først og fremst å få tak i et fartøy for å trekke «Templar» av grunn. Et amerikansk skip, «C.J. Christensen» ble kontaktet og gikk fra kai for assistanse. Det viste seg raskt at bergingsforsøket var for risikabelt og forsøket ble avsluttet.
Kaptein, overstyrmann, maskinsjef og telegrafist ble om bord på «Templar» mens resten av mannskapet gikk i en av livbåtene som ble liggende langs siden. Etter en tid ble situasjonen meget dramatisk og man forstod at skipet ville brekke. Maskinrommet var fylt med sjøvann og etter kort tid brakk «Templar» i forkant av overbygget. Overstyrmann, maskinsjef og telegrafist hoppet i sjøen fra brovingen. Kapteinen var på vei ned for å hente nødvendige papirer, men rakk ikke ut og ble drept av en dør som ble slått inn på grunn av vanntrykket.
Informasjon til Wilh. Wilhelmsen.
Det var ikke mulig å ringe hjem og gikk derfor ombord i et svensk fartøy som lå og lastet. Forklarte situasjonen og ba om at lasting ble stoppet og antenne rigget opp for å sende en kort informasjon om skipet og at kapteinen var savnet.
Sjøforklaring.
Kontaktet konsulatet i Lima for å tilrettelegge sjøforklaring å få tak i et fly fra San Nicolas til Lima for hjemsendelse av mannskapet.
Sjøforklaringen gikk greit og ekkoloddpapiret, som heldigvis var tatt vare på, viste tydelig at skipet hadde gått på en grunne som ikke var anmerket i kartet.
Mine oppgaver i forbindelse med forliset.
Kontaktet marinen i Peru for å få tak i dykkere og håpet at det kunne gjøres i forbindelse med en øvelse. Det ble imidlertid meget kostbart og ble kansellert.
Kontaktet konsulatet om råd og Herman Watzinger (kjent fra Kon-Tiki ekspedisjonen) og bosatt i Lima fra 1950 som leder for fikk fiskeriprosjekter. Han etablerte kontakt med to dykkere. Det var cirka 25 meter ned til til overbygget på «Templar». Ved hjelp av et motordrevet luftaggregat og slanger i munnen gikk dykkere ned til vraket og fant kapteinen etter en tid.
Begravelsen
Det viste seg at det ikke var mulig å få kaptein hjem. Det var heller ikke mulig å foreta kremasjon. Det ble begravelse og kirkegården lå pent til på en skråning som vendte mot Stillehavet. En verdig seremoni.
Ærklæring om «Total loss».
Fremdeles var det ikke mulig å få opprettet en skikkelig telefonkontakt med rederiet. Via diverse kontakter kom en surveyor fra «Unitas» til Peru og foretok de nødvendige formaliteter.
Hjemkomst.
Etter ca. 3 uker var jeg hjemme og min kone og jeg besøkte enken og beskrev hendelsen så godt det lot seg gjøre.
Konklusjon.
Senere på året var jeg ombord i et annet Wilh. Wilhelmsen skip på reise gjennom Middelhavet og fikk tilfeldigvis øye på et skip i horisonten som lignet «C.J Christensen». Kontaktet skipet med morselampe og ba de ta kontakt via radio. Det viste seg at skipet var det samme som gjorde forsøk på å trekke «Templar» av grunn. Overstyrmann den gangen var nå kaptein og bekreftet at grunnen ikke var avmerket på kartet.
Grunnen er nå avmerket på kartet og navnet er «TEMPLAR ROCK».
Mine erfaringer.
Den gang var jeg en ung mann på 32 år og hendelsen gav meg en livserfaring som jeg hadde nytte av siden i livet, selv om havariet var dramatisk og hadde en meget trist avslutting.
Det viser at en norsk kaptein er siste mann som forlater sitt fartøy. Denne gang ville imidlertid skjebnen at han gikk ned med sitt skip.
M/S Templar
Kallesignal:JXRF
Reder: Wilhelmsen,Wilh.,Tønsberg
Hjemmehavn: Tønsberg
Mål: Lengde:523.8' Bredde:69.4' Dypgang:40.9' Tonnasje: Brutto: 12.153. Netto: 6.643. Dødvekt: 18.780
Verft: Aker Mek. Verksted. Levert mai 1962. Byggenummer :524 Motortype: B&W, BHK 8390.Fart: 15 knop.
- 17. mai i OSF selskapslokaler
- Kransenedleggelse på Bygdøynes
- Ivar Olsen er tilbake som formann.
- Generalforsamling 10. april.2024
- Hva finner vi i Maritim Logg?
- Smak på Odfjell viner
- Kjære medlemmer, godt nytt år!
- Hedret falne norske krigsseilere
- Hva vet du om Oslo Sjømannsforenings Stiftelse?
- Fra fiskerinasjon til Energi og offshore teknologi
- Sjøfolkenes Minnedag i Drammen.
- Høsten er her igjen!
- Oslo havnelangs-årets morsomste dag
- Krigsfilmen "KONVOI"
- D/S Hestmanden besøker Oslo
- 17. Mai i OSF
- Kransenedleggelse 8. mai
- Ny sekretær/gårdsbestyrer i OSF
- Minneord - Christian L`orange
- Stiftelsemiddagen 2022-Formannens tale
- Solnedgang på Oslo havn
- Formannens side
- MS "Ragnvald Jarl"
- Nye æresmedlemmer i OSF
- Christian L'orange - En frivillig utenom det vanlige
- Ny formann i Oslo Sjømannsforening
- Generalforsamlingen 2022
- 17. mai i OSF
- Jubileumsmiddag under Stjernekuppelen
- Oslo Sjømannsforening-en faglig og sosial maritim institusjon i byen gjennom 175 år
- "Under stjernekuppelen"
- Norsk Maritimt Museum
- Sjømannskolen i Ekebergåsen
- OSF har fått "Blått skilt"
- Seilas under stjernekuppelen
- Hjertestarter
- Jubileumscruise med Color Fantasy
- Fra Krigsseilerregisteret
- Havet- Vår arbeidsplass i 150 år
- OSF 150år- i motvind og medvind
- OSF 150år-Sjømannsforeningens fødested
- Generalforsamlingen 2021
- "Christian Radich" kjæledegge for Oslo Sjømannsforening
- Flagget-vårt samlingssymbol
- Sjøstøvler i kunstnernes blomsterbed
- En norsk sjømanns opplevelser på Kina -kysten 1937-38. av Arne Hartmark
- Informasjon fra formannen
- Ledig stilling som regnskapsmedarbeider
- Stuerten er tilbake ved roret
- Jan Erik Øverbye utnevnt til æresmedlem
- Generalforsamlingen 2020
- M/S «Templar» forlis 1. mai 1965
- Around Cape Horn
- Turid slutter på kontoret
- Hilsen fra Styret
- Velferden
- Norsk Maritimt Museum
- Tur til Kiel
- «Gullgutt» Finn Koren
- Ivar Olsen utnevnt til æresmedlem
- Ny styreleder i OSF
- Generalforsamling 2019
- Boklansering
- Sjømannskoret I Gamle Logen
- Foredrag 1.halvår 2019
- Nok et år har passert!
- Drammen Sjømannsforening 175 år
- Stiftelsesmiddagen 2018
- Foredrag onsdag 17. oktober 2018
- Kulturminnedagene i Drammen 2018
- 2-døgns Cruise til Kiel
- Nytt fra foreningen
- "Bacalao-tur" til Tønsberg
- Reker og hvitvin i OSF
- Reisebrev fra Koster
- 17. mai i OSF
- Bygdøy 8. mai 2018
- Ny styreleder i OSF
- Sommerfest i OSF
- Generalforsamlingen 2018
- Tur til Strømstad og Kosterøyene
- Røkt kolje på menyen
- Baren åpner kl. 15.00
- Møte i Arkivet
- Stiftelsesmiddagen 2017
- Hvem var Køla-Pålsen?
- 2018
- Kjære medlemmer
- Thor Gotaas om Ørkenen SUR
- Otto Sverdrup, Norges mest kjente sjøkaptein
- Historie fra Otto Hansen
- Plimsollmerket
- Open House 17. mai
- Minnehøytidligheten ved Krigseilermonumentet 8. mai
- Generalforsamlingen i OSF 2017.
- Sjømannsfondet av 1918
- Gunnar Jermann om sin bok
- Jubileumsmiddag
- På tur med "Color Fantasy"
- Foreningen fyller 170 år
- Festsalen ble pusset opp i sommer
- Norges største containerterminal
- Mogens Thorsen
- 17.mai talen 2016
- Egil Henriksen ble Æresmedlem