Around Cape Horn

Vi viser filmen "AROUND CAPE HORN" som er en film fra seilskipet "PEKING"s reise rundt Cape Horn så sent som 1927. Filmen ble tatt opp av Captain Irving Johnsen. Vi har fått tak i filmen fra Mystic Seaport, og ser frem til å se den - og få se og nesten kjenne hva det vil si å krysse "Hornet" i et seilskip, i dårlig vær med frykt og redsel. Den viser en tid som nå er forsvunnet, med mindre et av våre kjente skoleskip skulle finne på en slik tur.

"PEKING" var eiet av det kjente, store seil-skipsrederiet F. Laeisz i Hamburg. Skipet ble bygget av Blohm & Voss i Hamburg så sent som 1911, som 4 master bark og på hele 3152 brt. Hun seilte for Laeisz fra 1911 til 21 da hun ble overdratt til Italia, men ganske snart kjøpt tilbake og seilte igjen for rederiet fra 1923 til 1932. Da ble hun solgt til britiske interesser og brukt som skole og internatskip med navnet ARETHUSA. 1975 ble hun overtatt av South Seaport Museum og lå der som museumskip til bare noen år siden. Hun forfalt hele tiden, og det var etterhvert forbudt å gå ombord. Så ble hun overraskende solgt til Hamburg By og Havn, tatt over fra New York til Hamburg på et dokk skip, og er nå i prosess med restaurering. Søsterskipet er PASSAT som idag ligger i i Travemünde som museums skip.

Så her er det historie og spenning - og snakk om et skip som fremdeles eksisterer.

Men siden vi sendte ut melding om dette for 2 uker siden, har nye ting kommet til - og kvelden kommer til å bli ennå bedre:

Det utvidede programmet blir som følger:

1 - Linda Luna fra museet forteller om siste nytt fra museet, både om båthallen, men også om det noen har hørt rykter om mulighetene for en midlertidig utstilling om Vikingskipene nå som det museet stenger for ombygging - ventelig i flere år.

2 - Arnfinn Johnsen er en av få levende nordmenn som har seilt rundt Cape Horn i en skvær rigger, og han har et lite foredrag om dette med rike illustrasjoner, og et håndtrykk av Kong Olav til slutt.

3 - Og så filmen om PEKING og reisen rundt Hornet.

Etter film og omtale, har vi som vanlig kaffe kaker og den sosiale delen i museets kafeteria. Ta gjerne med venner og familie.

Og kunne dere gi meg en antydning om at dere vil komme, var det veldig fint. Da kan vi anpasse mat og drikke etter det antall vi forstår vil komme. Og siste gangen var vi hele 50 tilstede.  Vi har allerede 25 kontante påmeldinger og vet da ta vi må ha mat og drikke for flere, mange flere.

For styret i NMMV

Bjørn Pedersen