Stiftelsemiddagen 2022-Formannens tale

Kjære medlemmer.
Så er det 176 år og 2 dager siden vår kjære OSF eller Christianias Sømannsforening som den opprinnelig het, ble stiftet på seilloftet i Tims reperbane den 19.desember 1846.
Stifterne var alle skippere og flere med egene skuter.
Klima var noe kaldere og Oslofjorden ofte islagt i flere månder.
Det var årlige travløp på isen ved Pipervika og Seilskip var ikke særlig fremkommelig. Derfor ble det samlinger hos Tims for å røke og ha godt samvær.
De 16 stifterne er avblidet i billiarden og det var en gruppe solide karer. I våre egne lokaler her i Kronprinsensgat1 1 flytte OSF inn i 1927.
At våre lokaler er noe av byens beste festlokaler er hevet over tvil og med Azis og hans stab, blir det pyntet nydelig til fest.
Nå som vi kan komme sammen uten antallsbegrensninger kan lokalene nyttiggjøres for oss og medlemmer som skal feire spesielle anledninger.
Det er inntektene av våre egene lokaler som gir oss muligheten til å feire våre stiftelsesmiddager på forreningens kostnad og arranggere våre populære subsidierte turer.
Vi kan glede oss over at vi stadig får nye medlemmer, og er for tiden 326 i antall. Rekrutering er viktig og det oppfordres til å innvitere inn personer med interesse for det maritime. Seilende blir det færre av desverre, men de som finnes bør vi søke etter.
Da vil jeg be om at vi reiser oss og utbringer en skål for våre forfedre, foreningen og oss selv. SKÅL.

PMA 21.12.2022