17. mai i OSF selskapslokaler

Hei alle sammen!

Velkommen til Oslo Sjømannsforening selskapslokaler og gratulerer med dagen.

Oslo Sjømannsforening ble stiftet i 1846. I 1929 ble gården vi nå feirer 17. mai kjøpt og har vært vårt tilholdssted siden den gang.

Med dagens verdensbilde er det på sin plass å nevne noen av de utfordringer som vi nå står overfor. Først og fremst flyktningstrømmen som vi opplever fra Ukraina i disse dager. Jeg opplever at regjeringen tar seg av dette på en god måte og jeg  håper at barna fra Ukraina får ta del i vår17. mai feiring. Det er også naturlig for meg å nevne våre krigsseilere fra første og andre verdenskrig. Over 5000 norske sjøfolk mistet livet og de som overlevde krigene ble dårlig behandlet av norske myndigheter etter krigen. Dette førte til at mange av dem fikk store problemer i hverdagen. Vi som er til stede her i dag har mye å takke disse sjøfolkene for. Her i Oslo Sjømannsforening har vi hatt gleden av å ha noen av dem som medlemmer. Så vidt som jeg vet har vi dessverre ingen av disse flotte kameratene blant oss.

Hva driver vi med i Oslo Sjømannsforening?
Jo vi har felles middag en gang i måneden og spiser ofte skipskost og vi setter stor pris på det sosiale samværet som er veldig viktig. Fellesturer til ulike steder i Norge, men også turer til Sverige Danmark og Tyskland etc.

Vi har også en stiftelse som deler ut bidrag til ulike maritime formål. Vi er jo en forening som sliter med å opprettholde medlemstallet. Dette skyldes i stor grad at det ikke er mange sjøfolk igjen på Østlandet. Men vi holder ut, står han av, og har ingen planer om å innstille virksomheten etter 178 års drift. Per dags dato er vi cirka 300 medlemmer.

Til slutt vil jeg oppfordre dere alle til å gå ut i finværet og ta denne flotte dagen vår i bruk. Ta godt vare på hverandre og ha en fortsatt fin 17. mai.

Så reiser vi oss og synger de tre første vers av JA VI ELSKER.

Ivar Olsen.