Nytt fra foreningen

Hent siden sist

Åpent Hus 17. mai  hadde overraskende mange besøkende til tross for de ulempene med  stillaser og oppussingen av nabogården har medført. Aziz hadde satt ut  et par plakater ved hjørnet av Henrik Ibsensgate, så det hjalp nok en god del. Som vanlig ble det et vellykket arrangement, og vi forventer enda flere neste år.

Som et forsøk arrangerte vi en Sommerfest 6. juni med reker og hvitvin.  Vi var på forhånd noe spente på antall påmeldinger, og til å begynne  med kom det ikke så mange. Rett før fristens utløp ”løsnet det” som det heter, slik at om lag 80 personer  fikk en meget hyggelig aften i OSF.  Dette blir definitivt satt opp på ”Det blå kortet” for 2019!

Kulturkomitéen  sto for en særdeles vellykket tur til Koster og Strømstad  kalt ”Taube fra hav til land”. Vi fikk en hyggelig sightseeingtur med elektrisk minibuss rundt på Sydkoster,  lunch med viser av Evert Taube,  Cornelis Vreeswijk, Ulf Lundell m.fl.  og fremført av lokale dyktige musikere/sangere  og godt supplert av våre turdeltager. Synd ikke flere hadde meldt seg på turen som må ha vært en av de beste vi har hatt.

Vedlikehold i Kronprinsensgate 1

Det har i sommer vært stor vedlikeholdsaktivitet i Oslo Sjømannsforening. Nedgangen  fra gaten, baren, salongen og det lille skaprommet utenfor Christianiasalongen er blitt malt. Gulvene i baren og salongen er blitt slipt. Det er blitt veldig fint.  I byssa er det gjort nødvendige utbedringsarbeider av dørken.  Lampen med foreningens logo over inngangen på gaten ble tatt ned og skal repareres og pusses opp. Den var i en temmelig sliten forfatning, men vi regner med at den er på plass innen sesongen starter 5. september.

Kommende arrangementer

Kulturkomitén har lagt planene og kommer med  mer detaljer senere, så vi nevner derfor bare kort:

• 17. oktober  ser vi frem til et foredrag av Espen Wæhle fra NMM om ”Kong Leopolds Kongo”. Dette var jo som kjent er et forferdelig tragisk  kolonieventyr som skal ha kostet millioner av  kongolesere livet . Mange  nordmenn og fra  andre skandinaviske land tjenestegjorde der som sjømenn, i land-administrasjonen, misjon etc.   Mer informasjon om dette sendes ut senere.
• Det blir tur til Kiel i uke 41 (Dato/tid senere)
• Shoppingtur Sandefjord -Strømstad i uke 48.  (Dato/tid senere)

Lillesand Sjømannsforening

Lillesand Sjømannsforening kontaktet oss for en tid tilbake og ønsket å ha en middag i Oslo Sjømannsforenings selskapslokaler lørdag 29. september. Dette i forbindelse med at deres sanggruppe ”Hermanos” skal ha en konsert på Maritimt Museum søndag den 30.  Til middagen regner Lillesand at de vil stille med opptil 60 deltagere.  Hermanos vil underholde på middagen.  Ca. 40 plasser vil da være ledig  for de av våre medlemmer som ønsker å delta på dette.  Såsnart vi mottar antallet som Lillesand stiller med, sender vi ut invitasjon til våre medlemmer. Det blir ikke subsidierte  priser på middag/forfriskninger på arrangementet., og påmeldingordningen  blir ”førstemann-til-mølla”.  Dette vil garantert bli en hyggelig kveld , og når det gjelder Hermanos  konsert dagen etter så er dette et åpent arrangement for publikum.

Vennlig hilsen

for Oslo Sjømannsforeninmg