Hedret falne norske krigsseilere

I april 2023 ble vraket av det japanske transportskipet Montevideo Maru funnet på 4200 meters dybde i Sør-Kinahavet. Norske krigsseiere i fangenskap var om bord da skipet ble senket 1. juli 1942, og i går kveld møttes etterkommere og slektninger til minnemarkering hos Oslo Sjømannsforenig.IMG_1760.jpeg

De 24 falne sjøfolkene kom fra M/S Herstein, som seilte for den australske regjeringen under oppseilingen av den japanske invasjonen av Ny-Guinea i 1942. De ble tatt til fange og omkom senere sammen med nesten 1000 australiere da det japanske transportskipet ble senket utenfor Filippinene.

Montevideo Maru ble torpedert av den amerikanske ubåten USS Sturgeon, som ikke visste at det var krigsfanger om bord. Angrepet regnes som Australias største maritime katastrofe. Blant dem som omkom, var allierte fra minst 14 nasjoner. Etter Australia var det Norge som hadde flest omkomne.

Rundt 50 slektninger etter de omkomne krigsseilerne deltok i minnemarkeringen. Australske Silentwood Foundation sto bak ekspedisjonen for å finne Montevideo Maru og arrangerte markeringen i Oslo i samarbeid med Norsk senter for krigsseilerhistorie ved ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand.

Under middagen var det taler ved Silentworld-grunnlegger og ekspedisjonsleder John Mullen, forsvarsminister Bjørn Arild Gram og Bjørn Tore Rosendahl, leder for Norsk senter for krigsseilerhistorie. John Møller talte på vegne av familiene til de norske som omkom.

Artkkelen her er fra www.kongehuset.no

Bildet fra NRK Dagsrevyen.

Under her kan du lese om forliset av lMontevideo Marul