OSF 150år-Sjømannsforeningens fødested
Sjømannsforeningens fødested - en iskald havn i Oslo
Meget har forandret seg på Oslo havn i årenes løp. Trafikksituasjonen er for eksempel blitt en helt annen bare i løpet av de siste 25 årene. Det er ikke så livlig på havnen av skip og sjøfolk som det var for noen 10-år siden. Så sent som ca. tre 10-år tilbake var skipstrafikken sterkt hemmet av isproblemer i månedene januar og februar. Enkelte vintre var problemene endog så store at havnen ikke kunne holdes åpen for trafikk med norsk isbrytertjeneste. Man måtte gå til det, etter manges mening, nedverdigende skritt å leie utenlandske isbrytertjenester, til og med fra Sovjet-Unionen. I de dager var det et tilsynelatende godt angrepspoeng for pressen å hevde at norske myndigheter manglet initiativ til å skaffe Norge egnet isbryter. Pressen har mistet dette angrepspoenget siden det praktisk talt ikke har vært isproblemer de siste par 10-år.
Is så langt øyet rakk
Rundt århundreskiftet var havnen og fjorden islagt så langt øyet rakk.Det fantes ikke isbrytere sterke nok til å holde farvannet farbart for skipstrafikk. Trafikken var livlig nok, men det var av folk på isen. Bilder fra havnen denne tiden viser jo et yrende skøyteløp fra innerst i Frognerkilen til Bjørvika og videre østover. Det ble til og med arrangert hestetravløp på isen. Legendariske Yngvar ?elstrup, som var havnerådmann og sjef for Oslo havn fra 1923 til 1954, har forfattet Oslo havns historie frem til 1954. Han har i sin bok beskrevet disse forholdene på havnen rundt århundreskiftet. ?elstrup skriver blant annet at skipsfarten på Kristiania den tiden var begrenset til sommerfart. Havnen frøs i november-desember, senest 1. januar, og de fleste av skipene ble lagt opp i Bjørvika og frøs fast for vinteren. Hver vinter var Bjørvika fast travløpsbane. Fra 1860 ble travløpene flyttet, først til Pipervika og senere til Frognerkilen. Foruten havnen frøs det indre av fjorden til, regelmessig til Nesodden, eller i strenge vintre til Steilene, undertiden lengre utover. I løpet av mars begynte de hjemmeværende skip å forberede seg på å komme ut, og de pleide å komme avsted i begynnelsen av april.
Isvekking - et livlig skuespill
I?elstrup skriver i sin historiske beretning om noe som ble kalt isvekking. Det er vel et ord som er forsvunnet fra moderne norsk terminologi, men betydningen ligger jo i navnet. Isvekking var det samme som å få vekk isen, med andre ord å bryte råk. Dette bød på et livlig og fengslende skuespill. En mengde folk fra byen kom utover på isen for å se på arbeidet, skriver Selstrup. Mannskapet samlet seg, og de kaltes alltid for loser -som en smigrende betegnelse - til tross for at det ikke var mange loser blant dem. Det var jo på denne årstiden mange ledige sjøfolk i byen, staute folk som meldte seg til å være med.De møtte opp i svære sjøstøvler og var rustet med hver sin ispil. Det var kaldt, både for de opptredende og tilskuerne, men det manglet aldri på styrkedråper, selv om disse ikke alltid var på den rette siden av lover og vedtekter. Når arbeidet begynte, måtte først råken stikkes ut rettlinjet og passe bred. Så ble isen hugget igjennom ved hjelp av ispiggene til det var åpnet en renne på hver side av råkens bredde. Det var nok et veldig arbeide å hugge råkens kanter fra Bjørvika til Nesodden og Steilene, og I?elstrup skriver at det var en svær jobb, som også krevde fagmannskunst og øvelse. Etterpå ble det liv på havnen igjen, av skip som skulle ut, og av ventende skip som skulle inn på havnen for å losse kornlaster eller andre livsviktige varer fra det store utland.
Positivt resultat av isen
Det er jo meget interessant å konstatere at den fremdeles livskraftige sjømannsforening i Norges hovedstad ble til like før jul i det Herrens år 1846, takket være isforholdene på havnen. I den historiske beretningen om foreningens tilblivelse heter det at vintrene ble lange for den tidens norske sjøfolk. Noen få av dem var heldige og sikret seg noe tilfeldig arbeid, men det var de underordnede sjøfolkene. For skipperne var det verre. De var jo herrer på byen, og deres verdighet forbød dem å ta tilfeldige manuelle jobber. Noe annet var det ikke mulig å få. Den beste fornøyelsen de da hadde, var å komme sammen et eller annet sted nede ved havnen for å få seg en prat og en god røyk. Her fikk de meget ofte selskap av redere, hvorav de fleste var kjøpmenn på den tiden. Svært mange av dem, kanskje de fleste, var utsprunget fra skipperstanden.Under disse sammenkomstene, i skyer av tobakksrøyk, gikk diskusjonene ofte høyt. Mangen god skipperskrøne ble fortalt og behørig applaudert, men ofte var det alvor over samtalene. Det kunne være markedets stilling eller skipsfartens fremtid, eller det kunne være sjømennenes sosiale og økonomiske problemer som kom under debatt. Under slike diskusjoner var det alvor under taket, og i en slik atmosfære ble ideen til stiftelsen av Christiania Sømandsforening unnfanget. De formelle forberedelsene ble truffet på Timms seilloft i den sentrale delen av havnen 19. desember 1846, en dato som senere ble registrert som foreningens stiftelsesdato. 17 personer var tilstede på Timms seilloft da foreningen ble stiftet. De undertegnet alle møteprotokollen som stadfestet at Christiania Sømandsforening var blitt til. Disse 17 personer er dermed registrert som, den i dag, 150 år gamle Oslo Sjømannsforenings stiftere. De ble benevnt «direktører», som jo var en mer farverik tittel enn «styremedlemmer». Første styreformann ble skipsfører Bernt M. Hall med skipsførerne F. Gløersen og A. Hesselberg som styremedlemmer. Som varamenn til styret, eller suppleanter som det het den gang, ble valgt G. Hamborg, M. Arnesen og C.Billmann, mens seilmaker, tidligere skipsfører W. Timm ble valgt til kasserer. Protokoll fra dette stiftelsesmøtet ble undertegnet av alle som var til stede. Foruten de nevnte herrer var følgende til stede: I .Hjorth, J.Wærner, O.A.Garboe, W.Wittusen, E .Muus, H. Holmsen, A.F.Achenhausen, O.l?jelsen, B.Nilsen og ].Svane. Det foreligger ellers bare sparsomme opplysninger om foreningens stiftelse, i og med at de to første forhandlingsprotokoller var forsvunnet. Det lyktes imidlertid forfatteren av 100 års jubileumsboken i 1946, journalist Carl Just, å finne en beretnin'g i Universitetsbibliotekets arkiv om foreningens første 75 år. Beretningen var forfattet av daværende sekretær i foreningen, Ragnvald Rasmussen, redaksjonssekretær i «Handels- og Sjøfartstidende» og overrettssakfører Aug. Pedersen. Denne beretningen inneholdt et ganske fyldig og velskrevet referat av foreningens 25 års jubileumsfest og de første 25 år, publisert av «Handels- og Sjøfartstidende» i desember 1871. Fra denne beretningen kunne Carl Just hente de data om stiftelsen som her er gjengitt og også en del om foreningens virksomhet de første 25 år.
75 års beretningen gir en meget god beskrivelse av de siste 50 år og tyder på at det har funnet sted en oppgradering av foreningens protokollføring i disse årene.
Den omtalte 75 års beretningen som opprinnelig ble gravet frem fra Universitetsbibliotekets arkiv, er nå også å finne i Oslo Sjømannsforenings sekretariat. I tillegg foreligger også en kort 15 års beretning om foreningens virksomhet frem til 1921, utarbeidet av C. Conrad Simonsen. En liten morsomhet finnes i 75 års beretningen på side 45 der det påvises noe av «særlig interesse» for foreningens medlemmer. Det heter her: «Noget av særlig interesse kan derefter først paavises i 1897, da der den 26. januar blev ved tat et forslag om,
at foreningen gjenoptar den tidligere ordning, hvorefter der for foreningens regning holdes piper og tobak efter forhandlingene. Forslaget blev ved tat mot 3 stemmer.» Man kan, etter dette, konstatere at verden er gått fremover,
også for Sjømannforeningens medlemmer. I moderne tider har det praktisk talt ikke vært tobakksskyer å øyne under himmelhvelvingen i Oslo Sjømannsforenings festsal.
Navnet Timms Reperbane har jo fått en bred plass i foreningens historie. I sin tid var Timms Reperbane det ledende firma i Norge innen tauverksproduksjonen til datidens norske seilskipsflåte. Dette firma eksisterer den dag idag, med fabrikk
virksomhet av moderne tauverk. Adressen er nå Strømsveien i Oslo og har det forenklede navnet Timm A/S. I 1972 kunne firmaet feire 200 års jubileum, noe ikke mange firma i Norge kan gjøre. Jubileet ble i 1972 markert med en pen liten trykksak der også stiftelsen av Christiania Sømandsforening er beskrevet. Navnet Timm er en gjenganger i Oslo Sjømannsforenings 150-årige historie. Foreningens første kasserer/sekretær var, som nevnt, Wilh. Timm, daværende sjef for firmaet. Ifølge jubileumsheftet var han en meget produktiv herre med 15 barn og med bare en kone. Senere finner vi navnet Timm som medlemmer av styret.
En som sterkt markerte seg, var Hans Timm, formann fra 1954 til 1956. Han var en meget representativ og populær formann som dessverre døde i altfor ung alder etter en litt for strevsom seiltur i Oslofjorden.
- 17. mai i OSF selskapslokaler
- Kransenedleggelse på Bygdøynes
- Ivar Olsen er tilbake som formann.
- Generalforsamling 10. april.2024
- Hva finner vi i Maritim Logg?
- Smak på Odfjell viner
- Kjære medlemmer, godt nytt år!
- Hedret falne norske krigsseilere
- Hva vet du om Oslo Sjømannsforenings Stiftelse?
- Fra fiskerinasjon til Energi og offshore teknologi
- Sjøfolkenes Minnedag i Drammen.
- Høsten er her igjen!
- Oslo havnelangs-årets morsomste dag
- Krigsfilmen "KONVOI"
- D/S Hestmanden besøker Oslo
- 17. Mai i OSF
- Kransenedleggelse 8. mai
- Ny sekretær/gårdsbestyrer i OSF
- Minneord - Christian L`orange
- Stiftelsemiddagen 2022-Formannens tale
- Solnedgang på Oslo havn
- Formannens side
- MS "Ragnvald Jarl"
- Nye æresmedlemmer i OSF
- Christian L'orange - En frivillig utenom det vanlige
- Ny formann i Oslo Sjømannsforening
- Generalforsamlingen 2022
- 17. mai i OSF
- Jubileumsmiddag under Stjernekuppelen
- Oslo Sjømannsforening-en faglig og sosial maritim institusjon i byen gjennom 175 år
- "Under stjernekuppelen"
- Norsk Maritimt Museum
- Sjømannskolen i Ekebergåsen
- OSF har fått "Blått skilt"
- Seilas under stjernekuppelen
- Hjertestarter
- Jubileumscruise med Color Fantasy
- Fra Krigsseilerregisteret
- Havet- Vår arbeidsplass i 150 år
- OSF 150år- i motvind og medvind
- OSF 150år-Sjømannsforeningens fødested
- Generalforsamlingen 2021
- "Christian Radich" kjæledegge for Oslo Sjømannsforening
- Flagget-vårt samlingssymbol
- Sjøstøvler i kunstnernes blomsterbed
- En norsk sjømanns opplevelser på Kina -kysten 1937-38. av Arne Hartmark
- Informasjon fra formannen
- Ledig stilling som regnskapsmedarbeider
- Stuerten er tilbake ved roret
- Jan Erik Øverbye utnevnt til æresmedlem
- Generalforsamlingen 2020
- M/S «Templar» forlis 1. mai 1965
- Around Cape Horn
- Turid slutter på kontoret
- Hilsen fra Styret
- Velferden
- Norsk Maritimt Museum
- Tur til Kiel
- «Gullgutt» Finn Koren
- Ivar Olsen utnevnt til æresmedlem
- Ny styreleder i OSF
- Generalforsamling 2019
- Boklansering
- Sjømannskoret I Gamle Logen
- Foredrag 1.halvår 2019
- Nok et år har passert!
- Drammen Sjømannsforening 175 år
- Stiftelsesmiddagen 2018
- Foredrag onsdag 17. oktober 2018
- Kulturminnedagene i Drammen 2018
- 2-døgns Cruise til Kiel
- Nytt fra foreningen
- "Bacalao-tur" til Tønsberg
- Reker og hvitvin i OSF
- Reisebrev fra Koster
- 17. mai i OSF
- Bygdøy 8. mai 2018
- Ny styreleder i OSF
- Sommerfest i OSF
- Generalforsamlingen 2018
- Tur til Strømstad og Kosterøyene
- Røkt kolje på menyen
- Baren åpner kl. 15.00
- Møte i Arkivet
- Stiftelsesmiddagen 2017
- Hvem var Køla-Pålsen?
- 2018
- Kjære medlemmer
- Thor Gotaas om Ørkenen SUR
- Otto Sverdrup, Norges mest kjente sjøkaptein
- Historie fra Otto Hansen
- Plimsollmerket
- Open House 17. mai
- Minnehøytidligheten ved Krigseilermonumentet 8. mai
- Generalforsamlingen i OSF 2017.
- Sjømannsfondet av 1918
- Gunnar Jermann om sin bok
- Jubileumsmiddag
- På tur med "Color Fantasy"
- Foreningen fyller 170 år
- Festsalen ble pusset opp i sommer
- Norges største containerterminal
- Mogens Thorsen
- 17.mai talen 2016
- Egil Henriksen ble Æresmedlem