MS "Ragnvald Jarl"
Modellen, her avbildet med en stolt reder er 134 cm lang, 55 cm høy, 30 cm bred og er den siste av mange båtmodeller som Christian har bygd. I en tidigere artikkel på denne siden omtalte vi hans første båtmodell, som han bygde sammen med sin tvillingbror da de var 16 år gamle.
Historien om MS «RAGNVALD JARL» (hentet fra Wikepedia )
19. april 1956 ble skipet sjøsatt og døpt MS «Ragnvald Jarl» med hjemmehavn Trondheim, og 24. juli 1956 ble skipet overlevert Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab. Skipet la ut på sin første rundtur i hurtigruten 28. juli 1956. I september 1957 var det en mindre brann i innredningen ombord. Etter 11 års drift seilte hun i november 1967 til verftet Blohm & Voss i Tyskland for oppgradering og oppussing, og hovedmotoren ble modifisert for å kunne gå på tungolje. 20. februar 1972 grunnstøtte hun i Risøyrenna, og 27. oktober samme år kolliderte MS «Ragnvald Jarl» med MS «Uløytind» under Tromsøbroen. I 1983 ble omfattende oppgraderinger gjennomført ved Mjellem & Karlsen Verft i Bergen. 12 nye lugarer ble innredet, og kafeteriaen og resepsjonen ble ombygget. Skipet var tilbake i hurtigrutetrafikk i desember 1983.
I 1984 ble Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab kjøpt opp av Kosmos, men hurtigrutedriften fortsatte som før. I 1987 ble rederiet omdøpt NFDS Shipping, og i august 1989 ble rederiets to gjenværende hurtigruteskip («Ragnvald Jarl» og «Harald Jarl») solgt til Troms Fylkes Dampskibsselskap(TFDS). Skipene beholdt navnene, men fikk nye skorsteinsmerker og Tromsø som hjemmehavn. Den 9. september 1995 gjennomførte MS «Ragnvald Jarl» sin siste rundtur i hurtigruten, og ble lagt ut for salg.
Etter hurtigrute-karrieren.
I januar 1996 kjøpte Unge Sjømenns Kristelige Forening(USKF) skipet for 10 millioner kroner. Etter ombygging ble hun omdøpt til MS «Gann», og satt inn som skoleskip for Rogaland videregående sjøaspirantskole i Stavanger. Skipet var nå hvitmalt med et rødt belte, og skorsteinen fikk en beige farge med skolens logo. I sommermånedene gikk skipet i cruisefart fra Stavanger til Nordkapp og Svalbard. I desember 2006 kjøpte USKF hurtigruteskipet MS «Narvik», og tidligere MS «Ragnvald Jarl» ble lagt ut for salg. 9. mars 2007 kjøpte stiftelsen Sørlandets Seilende Skoleskibs Institution skipet, og omdøpte henne MS «Sjøkurs». Sørlandets Maritime Videregående skole står for driften og undervisningsopplegget.
I 2013 ble skipet brukt i NRKs Sommeråpent,[1]og dette ble gjentatt sommeren 2015.[2] I forbindelse med Sommeråpent i 2015 ble det også spilt inn et 41-episoders krim-drama Mysteriet på Sommerbåten.[3] Dramaserien ble spilt inn og sendt samme dag på reiserutens 41 forskjellige anløp fra Vadsø til Oslo og på selve sommerbåten MS «Sjøkurs» i løpet av reiserutens åtte uker.[4]Sommerbåtens reiserute var på ca. 2 670 km (1 446 nautiske mil) slik at «Mysteriet på Sommerbåten» ble «verdens lengste dramaserie» som ble spilt inn over den lengste geografiske distansen/området. Dette var en ny måte og produsere en dramaserie på, som aldri hadde blitt gjort før.[5]
I starten av januar 2019 la de ned skolen ettersom oppdateringene som krevdes ble for dyre. Av de 60 elevene som var ombord begynte de som gikk første året å søke på andre skoler for neste år. En del av elevene gikk over til skoleskipet MS «Gann» (det tidligere hurtigruteskipet MS «Narvik») i Stavanger. Sjøkurs ble solgt og senere slept til Gda?sk for ombygging og restaurering til opprinnelig stand.
Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab hadde som tradisjon å navngi skipene sine etter norske herskere og kongelige. Ragnvald Orknøyjarl regjerte på Orknøyene i perioden 1129–1158. Ragnvald Mørejarl regjerte på Nordvestlandet i perioden 830–892.
Per 2021 er skipet i Polen for total restaurering tilbake til slik den så ut da skipet var nytt. Et annet hurtigruteskip, MS «Lofoten», skal tas i bruk som skoleskip sommeren 2021.
Tekniske data[a] |
|
Lengde |
81,24 meter, 81,26 meter |
Bredde |
12,6 m (41,3 fot) |
Dypgående |
4,9 m (16 fot) |
Toppfart |
17 knop |
Hovedmaskin |
Tisylindret MAN dieselmotor |
Ytelse |
2 960 bhk |
Tonnasje |
2 191 |
Lasteevne |
659 dødvekttonn |
Lasteevne |
579 tonn |
Passasjerer |
399 passasjerer |
Kjøretøy |
4 |
Mannskap |
80 (2008) |
a^ Ved overlevering hvis ikke annet er angitt |
Foto av "Ragnvald Jarl" v/ Kjell Krogh
- 17. mai i OSF selskapslokaler
- Kransenedleggelse på Bygdøynes
- Ivar Olsen er tilbake som formann.
- Generalforsamling 10. april.2024
- Hva finner vi i Maritim Logg?
- Smak på Odfjell viner
- Kjære medlemmer, godt nytt år!
- Hedret falne norske krigsseilere
- Hva vet du om Oslo Sjømannsforenings Stiftelse?
- Fra fiskerinasjon til Energi og offshore teknologi
- Sjøfolkenes Minnedag i Drammen.
- Høsten er her igjen!
- Oslo havnelangs-årets morsomste dag
- Krigsfilmen "KONVOI"
- D/S Hestmanden besøker Oslo
- 17. Mai i OSF
- Kransenedleggelse 8. mai
- Ny sekretær/gårdsbestyrer i OSF
- Minneord - Christian L`orange
- Stiftelsemiddagen 2022-Formannens tale
- Solnedgang på Oslo havn
- Formannens side
- MS "Ragnvald Jarl"
- Nye æresmedlemmer i OSF
- Christian L'orange - En frivillig utenom det vanlige
- Ny formann i Oslo Sjømannsforening
- Generalforsamlingen 2022
- 17. mai i OSF
- Jubileumsmiddag under Stjernekuppelen
- Oslo Sjømannsforening-en faglig og sosial maritim institusjon i byen gjennom 175 år
- "Under stjernekuppelen"
- Norsk Maritimt Museum
- Sjømannskolen i Ekebergåsen
- OSF har fått "Blått skilt"
- Seilas under stjernekuppelen
- Hjertestarter
- Jubileumscruise med Color Fantasy
- Fra Krigsseilerregisteret
- Havet- Vår arbeidsplass i 150 år
- OSF 150år- i motvind og medvind
- OSF 150år-Sjømannsforeningens fødested
- Generalforsamlingen 2021
- "Christian Radich" kjæledegge for Oslo Sjømannsforening
- Flagget-vårt samlingssymbol
- Sjøstøvler i kunstnernes blomsterbed
- En norsk sjømanns opplevelser på Kina -kysten 1937-38. av Arne Hartmark
- Informasjon fra formannen
- Ledig stilling som regnskapsmedarbeider
- Stuerten er tilbake ved roret
- Jan Erik Øverbye utnevnt til æresmedlem
- Generalforsamlingen 2020
- M/S «Templar» forlis 1. mai 1965
- Around Cape Horn
- Turid slutter på kontoret
- Hilsen fra Styret
- Velferden
- Norsk Maritimt Museum
- Tur til Kiel
- «Gullgutt» Finn Koren
- Ivar Olsen utnevnt til æresmedlem
- Ny styreleder i OSF
- Generalforsamling 2019
- Boklansering
- Sjømannskoret I Gamle Logen
- Foredrag 1.halvår 2019
- Nok et år har passert!
- Drammen Sjømannsforening 175 år
- Stiftelsesmiddagen 2018
- Foredrag onsdag 17. oktober 2018
- Kulturminnedagene i Drammen 2018
- 2-døgns Cruise til Kiel
- Nytt fra foreningen
- "Bacalao-tur" til Tønsberg
- Reker og hvitvin i OSF
- Reisebrev fra Koster
- 17. mai i OSF
- Bygdøy 8. mai 2018
- Ny styreleder i OSF
- Sommerfest i OSF
- Generalforsamlingen 2018
- Tur til Strømstad og Kosterøyene
- Røkt kolje på menyen
- Baren åpner kl. 15.00
- Møte i Arkivet
- Stiftelsesmiddagen 2017
- Hvem var Køla-Pålsen?
- 2018
- Kjære medlemmer
- Thor Gotaas om Ørkenen SUR
- Otto Sverdrup, Norges mest kjente sjøkaptein
- Historie fra Otto Hansen
- Plimsollmerket
- Open House 17. mai
- Minnehøytidligheten ved Krigseilermonumentet 8. mai
- Generalforsamlingen i OSF 2017.
- Sjømannsfondet av 1918
- Gunnar Jermann om sin bok
- Jubileumsmiddag
- På tur med "Color Fantasy"
- Foreningen fyller 170 år
- Festsalen ble pusset opp i sommer
- Norges største containerterminal
- Mogens Thorsen
- 17.mai talen 2016
- Egil Henriksen ble Æresmedlem