MS "Ragnvald Jarl"

38FD7077-925E-4981-9BFC-AC8800343CFC.jpeg
Modellen, her avbildet med en stolt reder er 134 cm lang, 55 cm høy, 30 cm bred og er den siste av mange båtmodeller som Christian har bygd. I en tidigere artikkel på denne siden omtalte vi hans første båtmodell, som han bygde sammen med sin tvillingbror da de var 16 år gamle.

Historien  om MS «RAGNVALD JARL» (hentet fra Wikepedia )

19. april 1956 ble skipet sjøsatt og døpt MS «Ragnvald Jarl» med hjemmehavn Trondheim, og 24. juli 1956 ble skipet overlevert Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab. Skipet la ut på sin første rundtur i hurtigruten 28. juli 1956. I september 1957 var det en mindre brann i innredningen ombord. Etter 11 års drift seilte hun i november 1967 til verftet Blohm & Voss i Tyskland for oppgradering og oppussing, og hovedmotoren ble modifisert for å kunne gå på tungolje. 20. februar 1972 grunnstøtte hun i Risøyrenna, og 27. oktober samme år kolliderte MS «Ragnvald Jarl» med MS «Uløytind» under Tromsøbroen. I 1983 ble omfattende oppgraderinger gjennomført ved Mjellem & Karlsen Verft i Bergen. 12 nye lugarer ble innredet, og kafeteriaen og resepsjonen ble ombygget. Skipet var tilbake i hurtigrutetrafikk i desember 1983.

I 1984 ble Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab kjøpt opp av Kosmos, men hurtigrutedriften fortsatte som før. I 1987 ble rederiet omdøpt NFDS Shipping, og i august 1989 ble rederiets to gjenværende hurtigruteskip («Ragnvald Jarl» og «Harald Jarl») solgt til Troms Fylkes Dampskibsselskap(TFDS). Skipene beholdt navnene, men fikk nye skorsteinsmerker og Tromsø som hjemmehavn. Den 9. september 1995 gjennomførte MS «Ragnvald Jarl» sin siste rundtur i hurtigruten, og ble lagt ut for salg.

Etter hurtigrute-karrieren.

I januar 1996 kjøpte Unge Sjømenns Kristelige Forening(USKF) skipet for 10 millioner kroner. Etter ombygging ble hun omdøpt til MS «Gann», og satt inn som skoleskip for Rogaland videregående sjøaspirantskole i Stavanger. Skipet var nå hvitmalt med et rødt belte, og skorsteinen fikk en beige farge med skolens logo. I sommermånedene gikk skipet i cruisefart fra Stavanger til Nordkapp og Svalbard. I desember 2006 kjøpte USKF hurtigruteskipet MS «Narvik», og tidligere MS «Ragnvald Jarl» ble lagt ut for salg. 9. mars 2007 kjøpte stiftelsen Sørlandets Seilende Skoleskibs Institution skipet, og omdøpte henne MS «Sjøkurs». Sørlandets Maritime Videregående skole står for driften og undervisningsopplegget.

I 2013 ble skipet brukt i NRKs Sommeråpent,[1]og dette ble gjentatt sommeren 2015.[2] I forbindelse med Sommeråpent i 2015 ble det også spilt inn et 41-episoders krim-drama Mysteriet på Sommerbåten.[3] Dramaserien ble spilt inn og sendt samme dag på reiserutens 41 forskjellige anløp fra Vadsø til Oslo og på selve sommerbåten MS «Sjøkurs» i løpet av reiserutens åtte uker.[4]Sommerbåtens reiserute var på ca. 2 670 km (1 446 nautiske mil) slik at «Mysteriet på Sommerbåten» ble «verdens lengste dramaserie» som ble spilt inn over den lengste geografiske distansen/området. Dette var en ny måte og produsere en dramaserie på, som aldri hadde blitt gjort før.[5]

I starten av januar 2019 la de ned skolen ettersom oppdateringene som krevdes ble for dyre. Av de 60 elevene som var ombord begynte de som gikk første året å søke på andre skoler for neste år. En del av elevene gikk over til skoleskipet MS «Gann» (det tidligere hurtigruteskipet MS «Narvik») i Stavanger. Sjøkurs ble solgt og senere slept til Gda?sk for ombygging og restaurering til opprinnelig stand.

Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab hadde som tradisjon å navngi skipene sine etter norske herskere og kongelige. Ragnvald Orknøyjarl regjerte på Orknøyene i perioden 1129–1158. Ragnvald Mørejarl regjerte på Nordvestlandet i perioden 830–892.

Per 2021 er skipet i Polen for total restaurering tilbake til slik den så ut da skipet var nytt. Et annet hurtigruteskip, MS «Lofoten», skal tas i bruk som skoleskip sommeren 2021.

 

Tekniske data[a]

Lengde

81,24 meter, 81,26 meter

Bredde

12,6 m (41,3 fot)

Dypgående

4,9 m (16 fot)

Toppfart

17 knop

Hovedmaskin

Tisylindret MAN dieselmotor

Ytelse

2 960 bhk

Tonnasje

2 191

Lasteevne

659 dødvekttonn

Lasteevne

579 tonn

Passasjerer

399 passasjerer

Kjøretøy

4

Mannskap

80 (2008)

 

MS «Ragnvald Jarl» på Commons

a^ Ved overlevering hvis ikke annet er angitt

 Foto av "Ragnvald Jarl" v/ Kjell Krogh

5E4E92FA-0D64-43B8-B7CB-65D96651452E.jpeg