Krigsfilmen "KONVOI"

IMG_1704.jpeg
Vi i Fantefilm og Nordiskfilm Distribusjon ønsker å invitere til et informasjonsmøte vedrørende vår nye spillefilm KONVOI, som kommer på kino 1.juledag.
KONVOI er en fiksjonsfilm basert på de dramatiske Murmansk konvoiene fra andre verdenskrig.
Fantefilm har produsert spillefilm siden 2005 og står bak publikumssuksesser som «Bølgen» og «Skjelvet», samt filmatiseringen av Marte Michelets bok «Den største forbrytelsen. Nordisk Film Distribusjon står bak distribusjonen av en rekke norske kinofilmer, blant annet «Max Manus», «Kongens Nei» og «Kampen om Narvik»
Om KONVOI:
«Konvoi» er basert på virkelige hendelser og handler om et av de største dramaene som utspant seg på havet under andre verdenskrig. Sommeren 1941 virket Hitlers krigsmaskin ustoppelig. Etter å ha underlagt seg store deler av Europa, invaderte Tyskland nå Sovjetunionen. De allierte ble tvunget til å hjelpe.
Konvoier av lasteskip fylt til randen med krigsmateriell begynte den farefulle ferden fra Island til Murmansk og Arkhangelsk. Med livet som innsats la de ut på det som ble kalt «Verdens verste sjøreise». Vanlige sjømenn uten noen form for militær erfaring sto plutselig ansikt til ansikt mot den tyske krigsmaskinen i det iskalde arktiske havet.

Filmen er ferdig innspilt og befinner seg nå i etterarbeidsfasen og fra og med juli begynner så smått lanseringen. Da vil filmens første teasertrailer og plakat bli synlig på kino og i mediebildet ellers. Fra august og frem til premiere i desember vil det stadig kommuniseres mer om filmen. Det vil bli en stor og omfattende markedskampanje, samt et høyt trykk på presseoppslag og arrangementer - med naturlig fokus på filmens historie, men også på tematikken norske krigsseilere og 2. verdenskrig generelt.
Vi ønsker å ha en åpen dialog med alle dere som jobber tett på tematikken filmen berører. Noen av dere har vi allerede hatt en del dialog med underveis, mens andre er nye bekjentskaper. På informasjonsmøtet vil vi fortelle mer om filmen, visjonen og historien som ligger til grunn, samt deler noe av det vi jobber med ifb med lanseringen. Det blir selvfølgelig mulighet til å stille spørsmål, samt komme med tanker og innspill. Kanskje avdekker vi også noen spennende samarbeidsmuligheter på tvers av de inviterte. Vår erfaring er at man i fellesskap kan klare å løfte og belyse viktig tematikk på en helt ny og aktuell måte i kjølvannet av en stor filmlansering.

Sted: Fantefilm sine kontorer i Henrik Ibsens gate 28, 0255 Oslo

Dato: Onsdag 9.august